Τα τελευταία χρόνια η περιοχή του Μαραθώνα πλήττεται από απροειδοποίητες και συχνά εκτεταμένες διακοπές ρεύματος.
Οι υψηλές θερμοκρασίες το καλοκαίρι και οι έντονες μπόρες το χειμώνα προκαλούν συνεχείς πτώσεις της τάσης, λόγω του απαρχαιωμένου δικτύου του ΔΕΔΔΗΕ, προκαλώντας ζημιές σε οικίες και επιχειρήσεις. Μάλιστα, μέσα σε ένα μόνο χρόνο, το 2018, η μέση διάρκεια των διακοπών ρεύματος αυξήθηκε κατά 21%. Σαν να μην έφτανε αυτό, έχουν αυξηθεί και οι χρόνοι αποκατάστασης, ακόμα και για απλές βλάβες, για παράδειγμα σε μετασχηματιστή, από 1,5 ώρα σε 2-4 ώρες, λόγω ανεπάρκειας υλικών και κακής κατανομής του προσωπικού.
Η τραγικότητα της παρούσας κατάστασης σχετίζεται άμεσα με την έλλειψη κεφαλαίων για την ουσιαστική αναβάθμιση του ΔΕΔΔΗΕ, το πλειοψηφικό πακέτο του οποίου βρίσκεται προς πώληση από το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Η κυβέρνηση εξετάζει την κατάτμηση του Διαχειριστή σε περισσότερες από μία εταιρείες, που θα αναλάβουν τις υποδομές σε διαφορετικές περιοχές της χώρας. Ο στόχος είναι προφανής: η προσέλκυση ιδιωτικών κεφαλαίων και διεθνών εταιρειών που ειδικεύονται στις ενεργειακές υποδομές και τα δίκτυα διανομής ενέργειας.
Ωστόσο, για να γίνει εφικτό κάτι τέτοιο, πρέπει να συντελεστούν κομβικές αλλαγές στη δομή της επιχείρησης, η υποβάθμιση της οποίας φαίνεται ξεκάθαρα από την έλλειψη σε υλικά, όπως ξύλινες κολώνες, καλώδια και μετασχηματιστές, αλλά και βασικό εξοπλισμό, όπως ασφάλειες, μετρητές, αλεξικέραυνα, οχήματα, κράνη, γάντια και στολές. Χαρακτηριστικό στοιχείο για να κατανοήσουμε το μέγεθος της απαξίωσης είναι ότι οι επενδύσεις συντήρησης και ανάπτυξης του δικτύου το 2012 ανέρχονταν στα 304 εκατομμύρια ευρώ και μειώθηκαν περίπου στο ήμισυ μέσα στα επόμενα 6 χρόνια, φτάνοντας τα 155 εκατομμύρια ευρώ το 2018. Την ίδια χρονική περίοδο, η τεράστια μείωση των επενδύσεων σήμανε τον υπερδιπλασιασμό στο μέσο χρόνο εξυπηρέτησης για νέες συνδέσεις, από 16 ημέρες που ήταν το 2012, σε 36 ημέρες το 2018.
Από τις Βρυξέλλες στη Νέα Μάκρη
Tα επίσημα στατιστικά καταδεικνύουν ότι η Ελλάδα βρίσκεται στη 10η θέση ανάμεσα στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης με τις περισσότερες, προγραμματισμένες και μη, διακοπές ρεύματος. Το γεγονός αυτό αναδείχτηκε και στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο από την Ευρωβουλευτή Μαρία Σπυράκη, η οποία αναφέρει σε ερώτησή της προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή ότι «Ο λόγος για τα παραπάνω (διακοπές ρεύματος λόγω έντονης κακοκαιρίας) είναι τόσο η ελλιπής συντήρηση όσο και η μη αντικατάσταση των εξαρτημάτων που έχουν φθαρεί με την πάροδο του χρόνου». Στο κείμενό της, η Ευρωβουλευτής τονίζει πως η Ελλάδα «είναι μία από τις λίγες χώρες που δεν εφαρμόζουν κίνητρα και κυρώσεις στους διαχειριστές με βάση τις κατηγορίες βλαβών, τη συχνότητα και τον χρόνο αποκατάστασης, ενώ ταυτόχρονα απουσιάζει από τους δείκτες ελέγχου ποιότητας της προμήθειας, την ίδια στιγμή που σε άλλες χώρες αποζημιώνουν ανάλογα με τη διάρκεια της απρόοπτης διακοπής του ρεύματος τον καταναλωτή».
Στις 30 Δεκεμβρίου 2019 ο Δήμος Μαραθώνα απέστειλε επιστολή στο Τμήμα Συντήρησης & Βλαβών του ΔΕΔΔΗΕ (αρ. πρωτοκόλλου 27934) με την οποία καθιστά υπεύθυνο το Διαχειριστή για ατυχήματα που ενδέχεται να προκύψουν εξαιτίας της κακής κατάστασης του δικτύου. Σε αυτή αναφέρει πως «Σε πολλές περιοχές (του Δήμου Μαραθώνα) σημειώνονται πολύωρες διακοπές τόσο στις οικιακές παροχές όσο και στο δημοτικό φωτισμό. Όλες οι δυσλειτουργίες και αστοχίες οφείλονται στην έλλειψη συντήρησης του δικτύου με αποκλειστική ευθύνη του ΔΕΔΔΗΕ». Τα παραπάνω έχουν ως αποτέλεσμα το σάπισμα και την πτώση ξύλινων κολονών, εκτεταμένες ρωγμές στις τσιμεντένιες κολόνες, καλώδια που μπλέκονται σε κλαδιά δέντρων και συχνά βραχυκυκλώματα, ειδικά κατά τη διάρκεια βροχοπτώσεων, που βυθίζουν για ώρες την περιοχή στο σκοτάδι. Στην επιστολή γίνεται λόγος για «απαράδεκτα συχνές διακοπές ρεύματος στις οικιακές παροχές μέσα στο χειμώνα (που) αυξάνουν κάθετα την πιθανότητα πρόκλησης πυρκαγιών σε σπίτια», ενώ επισημαίνεται πως «Οι διακοπές στο δημοτικό φωτισμού δημιουργούν προβλήματα ασφαλών μετακινήσεων οχημάτων και πεζών, αλλά και ζητήματα που ευνοούν παραβατικές συμπεριφορές».
Μια χαραμάδα ελπίδας για λύση του θέματος που ταλανίζει την τοπική κοινωνία φάνηκε στη συνάντηση που πραγματοποιήθηκε το πρωί της Πέμπτης 16 Ιανουαρίου 2020 στο Δημοτικό Κατάστημα Νέας Μάκρης, μεταξύ του δήμαρχου Μαραθώνα, Στέργιου Τσίρκα, και τη διοίκηση του ΔΕΔΔΗΕ Μαρκοπούλου. Κατά τη διάρκεια της συνάντησης, ο δήμαρχος εξέθεσε στους εκπροσώπους της εταιρείας φλέγοντα ζητήματα (διακοπές ηλεκτροδότησης, πτώσεις δέντρων από την κακοκαιρία, που παρέσυραν καλώδια και κολόνες της ΔΕΗ) που παρατηρήθηκαν το προηγούμενο διάστημα στην ευρύτερη περιοχή του Μαραθώνα. Επιπλέον, συζητήθηκαν η μελέτη υπογειοποίησης των καλωδίων της ΔΕΗ στο κέντρο της Νέας Μάκρης, η οποία βρίσκεται στο τελικό στάδιο της, καθώς και η ηλεκτρονική σύνδεση του Δήμου Μαραθώνα με τον ΔΕΔΔΗΕ, έτσι ώστε να υπολογίζονται ταχύτερα και με ακρίβεια τα τετραγωνικά μέτρα των οικημάτων. Οι δύο πλευρές αποφάσισαν την παραμονή των υπηρεσιών εξυπηρέτησης πολιτών του ΔΕΔΔΗΕ στη Νέα Μάκρη, ενώ ο Δήμος ζήτησε να εξεταστεί από την εταιρεία το ενδεχόμενο της επαναφοράς του εμπορικού της τμήματος στην περιοχή του Μαραθώνα, τονίζοντας την ύπαρξη αυξημένων αναγκών, ιδιαίτερα έπειτα από τις φονικές πυρκαγιές. Η συνάντηση ολοκληρώθηκε με την αμοιβαία υπόσχεση να επαναληφθεί στο αμέσως προσεχές διάστημα, ώστε να αξιολογηθούν οι όποιες εξελίξεις θα έχουν προκύψει μέχρι εκείνη τη στιγμή.
Δημοσιογράφος
Cover photo: Freepik
Commentaires