Η ιδέα της κατασκευής σύγχρονης μαρίνας στη Νέα Μάκρη κάθε άλλο παρά καινούργια είναι. Οι παλιότεροι κάτοικοι της περιοχής σίγουρα θυμούνται τις προσπάθειες των πρώην δημάρχων, κ.κ. Τζιλάβη και Λουίζου, οι οποίοι προωθούσαν την πρόταση για τη δημιουργία μιας νέας μαρίνας. Σημείο αναφοράς του προτεινόμενου κατασκευαστικού «άθλου» ήταν η δημιουργία ενός νησιού έκτασης 149,52 στρεμμάτων σε απόσταση 120 μέτρων από το υπάρχον λιμάνι της Νέας Μάκρης.
Η αρχή έγινε το μακρινό 1991 με τη σύσταση της εταιρείας Μεσογειακές Μαρίνες Α.Ε., η οποία θα αναλάμβανε τη δημιουργία της νέας μαρίνας για τον ελλιμενισμό σκαφών αναψυχής, με παράλληλες εμπορικές και ψυχαγωγικές δραστηριότητες. Στο πλαίσιο αυτό, ο τότε δήμαρχος, κύριος Τζιλάβης, προχώρησε στην κατασκευή λιμενοβραχίονα (βλ. φωτογραφία πιο πάνω). Λίγα χρόνια αργότερα, πιο συγκεκριμένα το 1995, η ίδια εταιρεία κατέθεσε εκ νέου πρόταση στο Δήμο Νέας Μάκρης για την κατασκευή και εκμετάλλευση μαρίνας 500 σκαφών. Η πρόταση αυτή «ενθουσίασε» το δήμαρχο κύριο Λουίζο και το δημοτικό συμβούλιο, που με συνοπτικές διαδικασίες αποφάσισε τη σύσταση του Αναπτυξιακού Συνδέσμου Νέας Μάκρης, μιας εταιρείας με βασικό μέτοχο τις Μεσογειακές Μαρίνες Α.Ε. (90%) και συμμετοχή του Δήμου κατά 10%. Σχεδόν μια δεκαετία αργότερα και μέσα στον «πυρετό» της διεξαγωγής των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004, ο τότε υπουργός Πολιτισμού, Ευάγγελος Βενιζέλος, ενέκρινε την προμελέτη του έργου με τίτλο «Τουριστικός Λιμένας Νέας Μάκρη». Παραμονές των βουλευτικών εκλογών του 2004, και αφού ο δήμαρχος, κύριος Λουίζος, κατάφερε να περάσει με οριακή πλειοψηφία τη χωροθέτηση για την κατασκευή της μαρίνας, δημοσιεύτηκε στο Φύλλο Εφημερίδας της Κυβερνήσεως (αρ. 378) η απόφαση για το έργο, η οποία περιλάμβανε την κατασκευή 10 οικοδομικών τετραγώνων στο τεχνητό νησί. Το εν λόγω νησί θα φιλοξενούσε, μεταξύ άλλων, εμπορικό και εκθεσιακό κέντρο, σούπερ μάρκετ, τουριστικά καταλύματα και κέντρα αναψυχής. Σύμφωνα με το μεγαλεπήβολο σχέδιο, στη μαρίνα θα μπορούσαν να ελλιμενιστούν περίπου 400 σκάφη μήκους ακόμη και άνω των 30 μέτρων.
Η επιτροπή των κατοίκων της περιοχής που συστάθηκε τότε κατάφερε να λειτουργήσει ως ανάχωμα των φαραονικών σχεδίων και να αποτρέψει την κατασκευή της μαρίνας. Βασικό όπλο στον αγώνα τους υπήρξε μια γνωμοδότηση της Διεύθυνσης Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων, η οποία χρονολογείται στο 1983. Σε αυτή αναφέρεται πως:
Στην παραλία της Νέας Μάκρης «απλώνεται ο σημαντικότερος και πιο εκτεταμένος Νεολιθικός Οικισμός της Αττικής και ο αρχαιότερος της Ελλάδας» και ότι η οποιαδήποτε τυχόν παρέμβαση θα επέφερε «ανεπανόρθωτη καταστροφή των αρχαίων και της τοποθεσίας».
Στο οπλοστάσιο της επιτροπής των κατοίκων υπήρχε επίσης μια έκθεση του Ελληνικού Κέντρου Θαλάσσιων Ερευνών, στην οποία γίνεται λόγος για μεγάλης έκτασης οικολογική καταστροφή σε περίπτωση έντονης τρικυμίας, ενώ τα λύματα από τη λειτουργία του τεχνητού νησιού θα ήταν περί τους 117 τόνους ημερησίως.
Κι ενώ το θέμα της κατασκευής νέας μαρίνας στη Νέα Μάκρη είχε «παγώσει» με απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας, τον Ιανουάριο του 2019 ο πρώην υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης προχώρησε στην έγκριση δέσμευσης πίστωσης ύψους 178.560 ευρώ, προκειμένου να αμειφθεί ο τεχνικός σύμβουλος που θα υποβοηθήσει τη διεύθυνση λιμενικών υποδομών για την κατάρτιση master plan για τη δημιουργία μαρίνας σκαφών αναψυχής στη Νέα Μάκρη με Σύμπραξη Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα. Η υπουργική απόφαση επικαλείται το ερευνητικό πρόγραμμα του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου με θέμα «Εντοπισμός κατάλληλης θέσης για δημιουργία λιμένα σκαφών αναψυχής στην ακτή Νέας Μάκρης και διερεύνηση ακτομηχανικών προβλημάτων». Σύμφωνα με αυτό, η προτεινόμενη θέση για της μαρίνας βρίσκεται επί της Λεωφόρου Ποσειδώνος, στην περιοχή Κοράλλι.
Η πιο πρόσφατη εξέλιξη είναι η απόφαση του υπουργού Υποδομών Κώστα Α. Καραμανλή, με την οποία εγκρίθηκε η εξόφληση της πρώτης δόσης προς τη μελετητική εταιρεία Marnet, τον τεχνικό σύμβουλο του έργου. Σύμφωνα με το σκεπτικό του υπουργείου Υποδομών, η Νέα Μάκρη «συγκεντρώνει πολλούς λόγους για τη δημιουργία ενός σύγχρονου τουριστικού λιμένα στο βορειοανατολικό παράκτιο μέτωπο της Αττικής. Ένας από τους λόγους αυτούς είναι η παντελής απουσία σύγχρονης και κυρίως νόμιμης μαρίνας στο εγγύς παράκτιο μέτωπο, σε αντίθεση με το νότιο μέτωπο της Αθηναϊκής Ριβιέρας». Επίσης, η στήριξη και αναδιοργάνωση του οικιστικού ιστού της Νέας Μάκρης, η εγγύτητά της με το διεθνές αεροδρόμιο Αθηνών και το κέντρο της πρωτεύουσας και η απαιτούμενη ανάπλαση του περιαστικού χώρου σε συνέργεια με τις λοιπές δομές και εγκαταστάσεις της ευρύτερης ζώνης, είναι κάποιες ακόμη από τις αιτίες για τη δημιουργία της μαρίνας στην περιοχή.
Η απόφαση αυτή του υπουργείου Υποδομών φαίνεται να έχει θορυβήσει το δημοτικό συμβούλιο του Μαραθώνα, το οποίο φέρεται να μην έχει ενημερωθεί για τη συγκεκριμένη χωροθέτηση και προτείνει την κατασκευή μαρίνας σκαφών αναψυχής στη θέση του υπάρχοντος λιμενίσκου της Νέας Μάκρης.
Ωστόσο, το σενάριο θυμίζει «Επιστροφή στο Μέλλον», αφού αναμένεται η σύσταση νέας επιτροπής κατοίκων με στόχο την αποτροπή των σχεδίων για τη δημιουργία της μαρίνας και πιθανώς νέα προσφυγή στο Συμβούλιο της Επικρατείας.
Γιώργος Μπαρμπάκης
Δημοσιογράφος
Τελευταία Εξέλιξη:
Έξι ημέρες μετά την ανάρτηση αυτού του post στην ιστοσελίδα μας, εμφανίστηκε στη διαδικτυακή έκδοση του Έθνους ένα άρθρο με την ένδειξη «Αποκάλυψη». Σε αυτό αναφέρεται πως «οι εμπνευστές του σχεδίου οραματίζονται την κατασκευή μαρίνας που θα θυμίζει κάτι από Φλοίσβο, αλλά και Ντουμπάι!» Από ό,τι φαίνεται, η λύση που προκρίνεται είναι η πλήρης αναδιαμόρφωση του ήδη υπάρχοντος λιμανιού, η οποία θα περιλαμβάνει την ανέγερση 28 πολυτελών κατοικιών χαμηλού ύψους με κήπο και ιδιωτική πισίνα, αλλά και εμπορικών καταστημάτων. Η νέα μαρίνα θα μπορεί να φιλοξενήσει περίπου 300 σκάφη και, σύμφωνα με το υπουργείο Υποδομών, έχει ήδη προσελκύσει το ενδιαφέρον πολλών επενδυτών.
Η κατασκευή της μαρίνας στη Νέα Μάκρη εντάσσεται στο πλαίσιο ενός ευρύτερου σχεδίου, που έχει ως στόχο την ανάπλαση ολόκληρης της παραλιακής ζώνης από το Μάτι μέχρι την Αγία Κυριακή «με διαπλάτυνση της λεωφόρου Ποσειδώνος, επέκταση και διαμόρφωση του παραλιακού πεζόδρομου έως τον Νηρέα, δενδροφυτεύσεις, αισθητικές παρεμβάσεις, δημιουργία ποδηλατόδρομου. Επίσης εξετάζεται σοβαρά το ενδεχόμενο πεζοδρόμησης του αυτοκινητόδρομου που διασχίζει την παραλία από τη καφετέρια Ναυτίλος μέχρι την ταβέρνα Αύρα, με παράλληλη διάνοιξη νέων καθέτων δρόμων, αλλά και δημιουργία χώρων στάθμευσης».
Αναλυτικά το άρθρο εδώ
Comments